3 Ocak 2010 Pazar

TUNALIHİLMİ (YAYA BÖLGESİ) 2020 ‘DE



Karum önündeki üst örtülü, neoklasik zarif duraktan tramvaya binerek, yavaşça yaya bölgesi Tunalıhilmi’den aşağı doğru süzüldük.

“Kuğulupark”, eskisi gibi koruma altında, çevresini saran yapı, büfe, seyyar satıcılardan arındırılmış, su ve yeşil yüzeyi arttırılarak, Kavaklıdere’ye adını veren kavaklar çoğaltılmış ve gençleştirilmiş.. Bir zamanlar çevresini saran yollar kaldırılarak, tekrar Kavaklıdere Vadisi ile bütünleştirilmiş.. Böylece, dere akar hale getirilmiş, bir “Doğa Parkı” halinde Seymenler’e, Çankaya’ya bağlanmış..

Yaya bölgesi içinde de, sürekli olarak su ve yeşil öge, cadde boyunca devam ediyor, insanlar ile kuşlar, çiçek ve ağaçlar içiçe, gölgeli ve serin, sakin.., eskiden olduğu gibi sadece yaya ağırlıklı bir bölge değil, kentin bir kültür ve sanat odağı..

Genç, yaşlı, çocuk, herkese yönelik dinlenme, eğlence ve alışveriş olanakları, kitapçılar, plakçılar, baharatçılar, çiçekçiler, giyimkuşam vd.. Cıvıl cıvıl yaşıyor, kültür ve sanat galerileri iyice arttı, ressamlar sokaklarda..
Belli saatlerde servis olanağı var, ama artık Tunalıhilmi yayaların…
Kızılay’ın yayalara kapatılması sonrasında verilen tepki ile, belediyemiz politikalarını değiştirmişti uzun yıllar önce!..

Araçlardan arındırılmış alt merkezler (Bahçeli, Batıkent, Çayyolu, Esat, Keçiören..) ve merkez içinde yaya bölgeleri oluşturulmasına hız verildi.. Toplu taşımacılığa yönelindi ve servis dışında, taşıtlara kapatıldı merkezi iş alanları..

Kuğulu’yu geçip, güneydoğuya doğru yöneldi tramvayımız, yokuşu nasıl tırmanacak diye düşünürken, bir çırpıda Esat, derken Kocatepe durağı, hooop yokuş aşağı, yaya bölgesi içinden geçerek Sakarya durağına geliverdik!

Mithatpaşa ve Meşrutiyet’in de yayalaşması son bir kaç yıl içinde burada Sakarya ve Konur’un canlılığını oluşturmuştu.. Kolejdeki otopark gibi birkaç otopark daha yapınca, merkez çevresine, hala araba kullanmakta direnenlere hizmet verildi, ama artık çoğunlukla bisiklete binip, merkez içinde yürüyüp koşanlar ağırlıklı..

Önceleri, zaman zaman çapışıyorlardı, ama artık ayrı parkurlar yapıldı yaya, biziklet, koşu için, hatta eski yollardan arta kalanları ağaçlandırıp, atlı spor parkuru bile yapacakmış belediye!


İstiklal Caddesi'nde Tramvay
Kaynak :http://www.resimmotoru.com/data/media/607/91_numarali_tarihi_tramvay.jpg


Tabii bunun için de, Keçiören’den Çankaya’ya çıkan metronun tamamlanması, eski havuzların yerine tramvay hattı döşenmesi gerekli diyor uzmanlar..

Herhalde, Cumhuriyet’in 100. Yılına yetişir bizden sonrakiler rahat eder…
Toplu ulaşım sistemleri arttıkça, eski kavşaklar da altlı üstlü yaya bölgesi oldu ve içi dükkanlarla dolmaya başladı.. Bu da ayrı bir sorun ama yıkmaktan iyidir diye düşünülüyor..

Doğal olarak bay başkan epey yaşlandı ve artık bu beşinci ve son dönemim diyor, ama sanırım 100. Yıla kadar gözü var!!

“Jansen İlkeleri” deyip duruyor artık.. Epeyce eleştiri alıyor ama, eh olsun, bakın Tunalıhilmi, Bahçeli 7. Cadde yaya bölgesi oldu bile..
Az iş mi bu !


Ankara Magazine Dergisi, “Kent ve Çevre Köşesi”, Şubat 2004, SAYI 28, s.69'da yayınlanmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

1957 Ankara Seli ve Ankara'nın Dereleri : Mehmet Tunçer Sunumu (18.10.2024)

  "1957 Ankara Seli ve Ankara'nın Dereleri" ‼️ 11 Eylül 1957 tarihinde Hatip Çayı (Bent Deresi) taşkınının yol açtığı sel, Ank...