Seul'deki bu şehir merkezindeki yeşil alan ve akarsu, bir zamanlar baş döndürücü, sıkışık bir
yükseltilmiş otoyoldu. (Fotoğraf: Kyle Nishioka)
SEOUL TEARS DOWN AN URBAN HIGHWAY AND THE CITY CAN
BREATHE AGAIN[1]
Prof. Dr. Mehmet
Tunçer
Çankaya
Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğretim Üyesi
Bu yazıda, Ankara’nın KAYIP AKARSULARI, ÇAYLARI ve DERELERİ’nin yeniden gün yüzüne çıkarılarak kent için önemli bir “YEŞİL-MAVİ ALTYAPI” olarak geri kazanılması konusunda örnek olabilecek, başarılı önemli bir uluslararası deneyim olan SEUL CHEONGGYECHEON NEHRİ uygulamaları açıklanacaktır.
SEUL KENT İÇİNDEN GEÇEN BİR OTOYOLU YIKTI VE ŞEHİR
TEKRAR NEFES ALABİLİR
Cheonggyecheon (Korece: 청계천), Güney Kore'nin
başkenti Seul'de
10.9 km uzunluğunda modern bir dinlenme merkezidir. Cheonggyecheon, savaş
sonrası hızlı ekonomik
gelişme öncesinde
bulunan bir akarsuyun restore edilmesinin amaçlandığı büyük bir kentsel dönüşüm projesiydi. 900 milyon dolarlık
proje başlangıçta birçok eleştiri alsa da 2005 yılında açıldıktan sonra yerel
sakinleri ve turistler arasında
popüler bir yer haline geldi.
Sürdürülebilirliği seven bir ulaşım
planlayıcısı olarak Dr. Kee Yeon Hwang'ın Vancouver'ı ziyaret edeceğini ve Seul,
Kore'yi kentsel planlama çevrelerinde bir efsane haline getiren proje hakkında
konuşacağını öğrenmekten heyecan duydum: Cheonggyecheon Restorasyon
Projesi.
O ve meslektaşlarının başardıkları – yoğun
ve yüksek bir otobanı yıkmak, altına gömülü nehri yeniden açığa çıkarmak ve
şehir merkezinde yeşil bir alan yaratmaktır. Hepsi de iki buçuk yılın içinde,
şaşırtıcı bir şey değil, Aslında işe yaradığı için değil (diğer şehirlerden
bunu yapabileceğini gösteren çok sayıda kanıt vardı), ama bunun için halk
desteği alabildikleri için. Kent planlamacılarının hayal ettiği şeyler -
Seattle'ı saçmalayacak büyük bir otoyol projesi için bir zaman çizelgesinden
bahsetmemek bile.
“…….Anlatacağından emin olduğum tüm
istatistikleri kaydetmeye hazır konferansa gittim: yoğun saat trafik akışları,
mod paylaşımları, hizmet seviyesi, şerit milleri. Bunun yerine aldığım bir sayı
ve verilerle değil, insanların hikayesi ve projenin şehir üzerindeki derin
etkisi hakkında anlatılan bir hikayeydi…[2].”
CHEONGGYECHEON NEHRİ (1904)
(Kaynak : https://en.wikipedia.org/wiki/Cheonggyecheon#/media/File:Cheonggyecheon_1904.jpg)
Cheonggyecheon'un
(telaffuz chung-yay-chun) hikayesi, yüzlerce yıl önce, krallık kalesinin
Seul'un “nehri” ve nehrin “bedeni” olarak kabul edildiği Joseon Hanedanlığı
döneminde başladı. Bu onun muhteşem geçmişiydi.
20.
yüzyılın başlarında, Seul bugünkü 10 milyon megakente doğru büyürken, nehir bir
gecekondu ile çevrelendi ve çöp döküm alanı olarak kullanıldı, bu da kirli bir
akarsuya dönüşmesi ile sonuçlandı.
SEOUL 1948-49, (KOREAN SAVAŞI ÖNCESİ) (https://tr.pinterest.com/pin/736268239065479514/)
Dr.
Hwang'ın dediği gibi, “bazen mavi, bazen siyah, bazen kırmızı akıyordu” . 1950'lerde
nehrin üstünü örtmek ve üzerine bir otoyol inşa etmek mantıklı bir karar gibi
görünüyordu. 1976'da, dört şeritli, yükseltilmiş Cheonggyecheon Otoyolu -
Seattle’ın Alaska Yolu Viyadüğü'ne benzer şekilde - Kore’nin başarılı
sanayileşmesinin ve modernleşmesinin sembolü olarak duruyordu.
Bununla
birlikte, onu takip eden sadece trafik, kirlilik ve Seul şehir merkezinin çöküşü
değildi - nehrin ve sonra otoyolun kalbinden geçtiği - aynı zamanda Koreli
liderlerin ard arda geldiği on yıllar süren korkunç dönemler. Bazıları
vurularak öldürüldü, bazıları da rüşvet nedeniyle hapsedildi ve bu durum
“Cheonggyecheon Laneti” olarak anılıyor. (Kaynak : https://grist.org/infrastructure/2011-04-04-seoul-korea-tears-down-an-urban-highway-life-goes-on/)
Hwang
hikâyesi sırasında örtülü nehre atıfta bulunarak “Güneş engellenirse kötü
şeyler olur” dedi.
ŞEHİR, GEÇMİŞE BİR HATIRLATMA
OLARAK NEHRİN ÜZERİNDEN GEÇEN YÜKSEK OTOYOLUN BİRKAÇ SÜTUNUNU BIRAKTI. (Fotoğraf:
Kyle Nishioka)
Dr. Hwang'ın dediği gibi, “bazı çılgın insanlar bir araya
geldi” ve projeyi hayal etti. Hwang, günde 168.000 araba
taşıyan hayati bir trafik arterini kaldırırsa ne olacağını görmek için bir
trafik modeli geliştirdi.
Modelde, diğer cadde ve sokaklarda
düzenlemeler yapıldı ve Seul'ün otoyol olmadan hayatta kalıp kalamayacağını
görmeye çalışıldı. (Bu şu anda Alaska Yolu Viyadüğü'nün değiştirilmesi ile
ilgili belirli bir öneriye aşina geliyor mu?)
(Fotoğraf: http://seinuspack.blogspot.com/2018/11/following-seoul-river-for-travel-to.html)
Modelin sonuçları onu
şaşırttı: Model sadece işe yaramadı, aynı zamanda Seul şehir merkezindeki
seyahat sürelerini de geliştirdi.
Ancak model çalışmanın kolay
kısımdı. Kamusal ve siyasi katılımı sağlamak daha zor olacaktı - insanların ona
bunun bir ulaşım planlayıcısı olarak “intihar” olduğunu söylemeye devam
ettiklerini ve proje inşa edilirse “gridlock” ve "trafik kaosu!"
yaratacağını söylememeliydim.
(Viyadüğün
değiştirilmesi için “Transit ve Caddeler” teklifinden bahsedildiğinde
Seattle'da duyulan başka bir kaçınılması - Portland, San Francisco, New York ve
Milwaukee'deki diğer başarılı otoyol tasfiyesinden (kaldırma) bahsetmiyoruz
bile).
Belediye seçimleri yaklaşırken, Dr. Hwang ve “çılgın” meslektaşları fikri adaylara sunmaya karar verdiler. Ve birini merkezi kampanya platformunun bir parçası yapmaya istekli buldular: Lee Myung-bak. Yükseltilmiş otobanı yıkmaya ve nehri restore etmek için kampanya hazırladı- ve kazandı.
Bu
noktada hikayeye, bu büyüleyici hikayeyi duymak için tüm bu istatistikleri feda
etmekten mutluluk duyan ironik bir bükülme var: Lee Myung-bak, otobanı inşa
eden inşaat şirketinin başkanı olmuştu. İlk etapta -bu otoyolun- yapılmasının
bir hata olduğunu itiraf etmekten kim daha iyi onu ikna edebilirdi?
MOJEON
KÖPRÜSÜ (Solda: Restorasyon çalışması, Sağda: açıldıktan sonra)
(Kaynak : https://tr.wikipedia.org/wiki/Cheonggyecheon#/media/Dosya:Cheonggyecheon.jpg,
螺钉 - Yükleyenin kendi çalışması, CC BY-SA 3.0,
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=21553020)
Dr.
Hwang’ın söylediği gibi, Kore’deki siyasi kampanyaların Kuzey Amerika’daki
kampanyalara çarpıcı şekilde benzediği anlaşılıyor. Seçim sona erdiğine göre,
yeni belediye başkanının sözünü yerine getirmesini beklemiyordu.
Ancak
tam tersine, proje açılış gününde ilan edildi ve başladı. Dr. Hwang, Seul
Geliştirme Enstitüsü'nün Cheonggyecheon Restorasyon Projesi Araştırma
Merkezi'nin direktörü olarak atandı ve altı ay içinde iki yıllık bir tasarım
sürecini tamamlaması gerekti.
Bu,
projenin kamuya açık süreçten geçtiği anlamına gelmez. Bundan öte, ulaşım
koridorundaki iş sahiplerine dikkat edilmesi gerektiği gibi ek olarak (arabalar
çıkarıldıysa, işlerinin onunla gideceğinden emindikleri arabalar), hayatlarını
trafikte sıkışmış insanlara mal satan 3.000 sokak satıcısı vardı.
Hatta
bazıları proje ilerlerse kendilerini öldürmekle tehdit ettiler. Neyse ki
belediye başkanı bu boşluğu bekliyordu ve tasarım ekibi kadar büyük bir halkla
ilişkiler personeli kurdu. Sonunda, inşaatı başlatmak için yeterli desteği
alabildiler ve proje tamamlandı ve 2005 yılında halka açıldı.
SEUL'ÜN ORTASINDA YEŞİL VADİYE DÖNÜŞEN ESKİ BİR DERE CHEONGGYECHEON
(Kaynak : https://biacaip.com/seulun-ortasinda-yesil-vadiye-donusen-eski-bir-dere-cheonggyecheon/)
Sonuçlar muhteşem bir şeydi ve resimler
hikayeyi herhangi bir kelimeden daha iyi anlatır. Yanıp sönen bir otoban
yerine, belediye başkanı şaşırtıcı bir kamu yararı yarattı. Seul şehir
merkezini güzelleştiren ve sakinlerine yürümek, sıçramak, oyalanmak ve şehrin
tadını çıkarmak için muhteşem bir ortam sunan 3,6 mil doğrusal, yeşil nehir
parkı.
Ancak başarı hikayesi burada bitmiyor,
Dr. Hwang, Cheonggyecheon Restorasyon Projesi'nden kaynaklanan diğer olumlu
dışsallıkları tartışmaya devam etti:
·
Merkezi iş bölgesi canlandırma planı şu
anda devam ediyor
·
Seul'deki başka bir yüksek otoyol
kaldırıldı ve kısa bir süre sonra bir yüzey sokağı ile değiştirildi
·
Seul'deki 16 şeritli bir yol yarı yarıya azaltıldı ve ek
alanla birlikte devasa bir halk meydanı inşa edildi
·
Seul Belediye Binası'nın önünde büyük bir sokak kavşağının
yerini kamusal bir meydan aldı
·
Kentsel bir akarsu rönesansı ülke çapında
yayıldı ve vatandaşlar her yerde yerel nehirlerini ve akarsularını restore
etmek istiyor
·
Koridorun bitişiğindeki mülk değerleri
yüzde 300 arttı
·
Nehir ve çevresinde balık, kuş ve böcek
türleri artmıştır
CHEONGGYECHEON NEHRİ
PROJE BAŞLANGICI (Kaynak : https://en.wikipedia.org/wiki/Cheonggyecheon#/media/File:Seoul-Cheonggyecheon-01.jpg)
·
“Kentsel ısı adası” etkisi Seul'de azaldı,
nehrin çevresindeki sıcaklıklar çevre alanlardan ortalama 5.6 derece F daha
düşüktü.
Sonuçta ortaya çıkan iki “pozitif dışsallık”
daha vardı: Lee Myung-bak şimdi Kore başkanı ve Dr. Kee Yeon Hwang şimdi Kore
Ulaştırma Enstitüsü başkanı.
Seattle ve Cascadia'nın geri kalanı için
burada büyük bir ders var. Çünkü bu bölgeler ulaşım inşaatı ve bakımı için
azalan fon krizleri, artan yakıt fiyatları, azalan hava kalitesi ve iklim
değişikliği ile karşı karşıya: Bu yapılabilir ve yapıldı.
Seul'de veya Portland'da veya
otoyolların kaldırıldığı ve değiştirilmediği birçok şehirden herhangi biri
olsun - bir kez bile “gridlock!” çığlıkları vardı ve "trafik kaosu!" Hiç
meyve vermediyse, Seattle'ın da yapabileceğinden o kadar emin olmayabilirim.
Ancak Dr. Hwang ve Seul vatandaşlarının size söyleyeceği gibi, çılgın fikirler
işe yarayabilir - bu da güzel sonuçlar verebilir. (Kaynak :
https://grist.org/infrastructure/2011-04-04-seoul-korea-tears-down-an-urban-highway-life-goes-on/,
Erişim: 28.07.2020)
CHEONGGYECHEON NEHRİ
İKİ KIYISINDA UZUN YÜRÜYÜŞ YOLU VE PARK
(Kaynak: https://en.wikipedia.org/wiki/Cheonggyecheon#/media/File:Korea-Seoul-Cheonggyecheon-01.jpg)
KAYNAKLAR
·
Seoul
Tears Down An Urban Highway And The City Can Breathe Again” By Kamala Rao on
Apr 5, 2011,
·
https://grist.org/infrastructure/2011-04-04-seoul-korea-tears-down-an-urban-highway-life-goes-on/ (Erişim 30.07.202)
·
Tamur,
E., 2012, “Suda Suretimiz Çıkıyor, Ankara Dereleri Üzerine Tarihi ve Güncel
Bilgiler”, Kebikeç Yayınevi, Ank.
·
Tunçer,
M., 2015, “Koru-Ma' nın Eko-Politikası”
Korunması Gerekli Alanların Korunamamasının Nedenleri”, III. Koruma Ve Peyzaj
Mimarlığı Sempozyumu Yayını, TMMOB
Peyzaj Mimarlığı Odası, İzmir.
·
Tunçer,
M.,2015, “Çevresi’ni Arayan Ankara” , Alter Yayıncılık.
·
Tunçer,
M., 2019, “Ankara’nın Kaybolan Doğal ve Kültürel Değerleri”, Türkiye Peyzaj
Araştırmaları Dergisi, V.2, S.2.
·
https://en.wikipedia.org/wiki/Cheonggyecheon#/media/File:Korea-Seoul-Cheonggyecheon-01.jpg, Erişim 30.07.2020
·
https://grist.org/infrastructure/2011-04-04-seoul-korea-tears-down-an-urban-highway-life-goes-on/, Erişim: 28.07.2020
·
https://en.wikipedia.org/wiki/Cheonggyecheon#/media/File:Seoul-Cheonggyecheon-01.jpg
·
https://biacaip.com/seulun-ortasinda-yesil-vadiye-donusen-eski-bir-dere-cheonggyecheon/
·
Following the Seoul River for a Travel to Museum together
with History and Geography of Korea!
·
http://seinuspack.blogspot.com/2018/11/following-seoul-river-for-travel-to.html Erişim: 28.07.2020
[1] “Seoul Tears Down An
Urban Highway And The City Can Breathe Again” By Kamala
Rao on Apr 5, 2011,
https://grist.org/infrastructure/2011-04-04-seoul-korea-tears-down-an-urban-highway-life-goes-on/ (Erişim 30.07.202)
Derleme
ve tercüme Tunçer, M., 27-30.07.2020.
[2] “Seoul Tears Down An
Urban Highway And The City Can Breathe Again” By Kamala
Rao on Apr 5, 2011,
https://grist.org/infrastructure/2011-04-04-seoul-korea-tears-down-an-urban-highway-life-goes-on/ (Erişim 30.07.202)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder