ANKARA'DA SON YILLARDA KAYBOLAN TARİHİ VE
KÜLTÜREL DEĞERLER: HAVAGAZI FABRİKASI YIKIMI
Prof. Dr. Mehmet TUNÇER
Birkaç on yıldır başkent Ankara’da tarihsel, kültürel
ve doğal çevreler katledilmektedir. Gecekondu ıslahı adı altında aşırı yoğun
kentsel dokular oluşturulmakta, uydu kent adı altında kentten 30-
Erken Cumhuriyet döneminde yapılmış ve “Endüstri
Mirası” bir anıt eser olarak nitelendirilen Maltepe Havagazı Fabrikası da
yıkımdan kendisini kurtaramamıştır. Aynı dönemde inşa edilen diğer yapılar gibi
Havagazı Fabrikası da uluslararası mimarlık üslubunun sanayi yapılarının
özelliklerini taşımaktaydı. İşlevlerine göre şekillenmiş üretim yapılarının
yanı sıra inşa edilen konut ve yemekhane binası da yine uluslararası mimarlık
üslubunu yansıtmaktaydı.
Tarihi Elektrik ve Havagazı Fabrikası civarında
bulunan Un Fabrikası, diğer küçük ölçekli sanayi işletmeleri ve demiryollarıyla
birlikte başkent Ankara’nın endüstri bölgesinde yer almaktadır. Fabrikada bulunan
yapılar sahip olduğu tekno-sanayi ve mimarlık değerinin yanı sıra,
gazometreleriyle, gaz fırınlarıyla, soğutma kuleleriyle, bacalarıyla sadece
Cumhuriyet’in kuruluş yıllarına tanıklık etmemiş; fakat aynı zamanda anıtsal
görünümleriyle birer kent objesine dönüşmüşlerdir (Bir Başkentin Oluşumu, 2010)
.
1. Görsel: Havagazı Fabrikası. http://www.goethe.de/ins/tr/ank/prj/urs/geb/ind/gas/trindex.htm
Başkent Ankara’ya uzun yıllar hizmet veren ve doğalgazın
gelmesiyle devre dışı bırakılan Havagazı Fabrikası için 1990 yılında iş merkezi
yapılmak amacıyla yıkım kararı alınmış ve yıkılmaya başlanmıştır (Tunçer, 2015,
s.85).
2. Görsel: Havagazı
Fabrikası'nın yıkılması, 14-15.06.2006)(Kaynak: Mimarlar Odası, Ankara Şb.)
TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi kentin
tekno-tarihsel profilinin katmanlarından biri olan Havagazı Fabrikası tesislerinin
aynı zamanda türünün ayakta kalabilmiş son yapısı olması nedeniyle, Londra’nın Kings-Crown
Ana Tren Garı'na komşu ve Viktorya dönemi ticari canlılığın bir simgesi olarak
üç adet gazometrenin benzer gerekçeyle korunduğunu örnek
göstermiştir. Tesislerin onarılarak korunması, yeni işlevlerle kullanılarak
yaşatılması için süreçler tanımlamış ve bu süreçleri başlatmıştır. Ancak
mahkeme kararları yıkım sonrasında geldiği için bu anıt eser de yıkımdan
kurtulamamıştır.
3. Görsel: Yıkıma karşı Mimarlar Odası ve sivil toplum
kuruluşlarının eylemleri (2006)
(Kaynak: Mimarlar Odası, Ankara Şb.)
"1929 yılında yapılan ve 61 yıl hizmet verip kapandıktan
sonra harabeye dönüşen Maltepe Havagazı Fabrikası ve Elektrik Santrali’nin
yıkılacağı haberlerinin çıkması, başta TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi olmak
üzere, büyük eleştirilerle karşılanmıştı” (Tunçer, 2009). Tabii bazı gözler, bu paslanmış fabrikanın neden orada
durduğunu, neden hâlâ bir sanayi tarihi müzesine çevrilmediğini düşünürken bazı
gözler de niye hâlâ bir gökdelen arsasına çevrilmediğini düşünüyordu... Bir
gazetemiz şöyle yazıyor: "Tarihi Yıkım”. Bence doğrusu “TARİHE YIKIM”
olmalıydı.
Bu tahribatın son örneği cumhuriyetimizin gelişme,
kalkınma ve çağdaşlaşma, uygar bir ülke olma hayallerinin somut örneklerinden
olan Havagazı Fabrikası'nın yıkımıdır (Tunçer, 2006). Bir gece yarısı kısmen
ortadan kaldırılan tescilli bir yapının bundan sonraki uygulamalara örnek
olacağı açıktır. Bu talihsiz karar ve devamında yıkım, tüm korumacılar ve
Ankaralılar için de bir yıkım olmuştur. Çünkü çağdaş ve medeni ülkelerde bu tür
doğal değerler, arkeolojik ve kentsel sit alanları, kırsal peyzaj, tarihsel ve
kültürel değerler, sanayi devrimi ürünleri, kentsel anı noktaları, özenle
korunup onarılmakta, gerekliyse yeni kullanımlar yüklenmekte ve çağdaş yaşama
yeniden katılmaktadır. Nitekim 1964 yılında ülkemizin de imza attığı Venedik Tüzüğü ilkeleri bunu
gerektirmektedir. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu'na göre de bu tür
yapılar korunmalıdır. Çünkü bu tür yapılar Cumhuriyet’in kalkınma hamlesini,
azmini, o dönemin zorlukları içinde neler başarılabileceğini göstermektedir.
Havagazı Fabrikası’nın kısa tarihçesi
Tarihi Elektrik ve Havagazı Fabrikası, Ankara’nın ilk
havagazı ve ilk kok kömürüyle çalışan elektrik üretim tesisidir. Alman Aktien Elektrischen
Gesellschaft firması tarafından tasarlanan ve inşa edilen kompleksin mimarı ve
mühendisi WernerIssel’dir (Bir Başkentin Oluşumu, 2010).
Ankara’nın elektrik ve havagazı üretimi ve bunun
dağıtımı, satışı 1926 yılında göreve getirilen üçüncü Şehremini (Belediye
Başkanı) Asaf Bey zamanında 1928 tarihinde başlamıştır. Elektrik ve havagazı
imtiyazı Alman Didier firmasının konsorsiyumunda Stettiner Chamote-Fabrik Actien
Gesellshaft ve Electricitats-Lieferangs-Gessel-shaft firmalarına verilmiştir (Cengizkan, 2004, s.100). 1928-1930
yılları arasında Eski Ankara ve Yenişehir’de elektrik direkleri dikilmiş,
havagazı boruları döşenmiştir. 1930 yılında Ankara’da 477 havagazı abonesi
vardır.
4. Görsel: 1925 Yeni Şehir Planı’nda Yenişehir’e havagazı boru dağılımını gösteren pafta (Cengizkan, 2004, s.46)
5. Görsel: Kızılay ve çevresi (Cengizkan, 2004, s.46).
Tarihi Elektrik ve Havagazı Fabrikası 1928 yılında inşa edilen Elektrik Santrali yapısı ve bacaları, 1929 yılında inşa edilen Havagazı Fırınları ve 1933 yılında elektrik santralinin geliştirilmesiyle yerleşke halini alır. Bu yerleşkede Ego Genel Müdürlüğü, İşletme Binası, Havagazı Fabrikası, Kömür Yükleme Vinci, Kükürt Arıtma Tesisi, Havagazı Fabrikası Müdürlüğü, Soğutma Bacası, Diesel Jenatörü ve Pompaları, Elektrik Üretim Tesisi ve Bacaları, Transformatör Yapısı, Elektrik Atölyesi ve Gazometre bulunmaktaydı (Bir Başkentin Oluşumu, 2010). 57.270 metrekarelik fabrika alanı içerisinde üretime doğrudan katılan yapıların yanı sıra üretime dolaylı yoldan katılan işçi konutları, yemekhane ve cami gibi yapılarla birlikte kırkı aşkın yapı bulunmaktaydı. Bu yapılar ilk yıllarda Almanlar, sonraki yıllarda ise Almanların yanı sıra İngiliz ve Türk ustalarca inşa edilmiştir (Bir Başkentin Oluşumu, 2010) .
Tarihi Elektrik ve Havagazı Fabrikası 1928 yılında
inşa edilen Elektrik Santrali Yapısı ve bacaları, 1929 yılında inşa edilen Havagazı
Fırınları ve 1933 yılında elektrik santralinin geliştirilmesiyle yerleşke
halini almıştır (Yılmaz, 2015).
Havagazı Fabrikası'nın taşınmaz kültür varlığı olarak
tescil edilmesi için TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi tarafından 23.10.1990
tarihinde Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu'na başvurulmuştur.
Bu başvuru üzerine Havagazı Fabrikası Yapısı ve içinde bulunduğu parsel Ankara
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu'nun 19.03.1991 gün ve 1679 sayılı
kararıyla taşınmaz kültür varlığı
olarak tescil edilmiştir.
Maltepe Havagazı Fabrikası; 13.11.1991 tarih ve 1477
sayılı Koruma Yüksek Kurulu kararı ve daha sonra açılan tüm karşıt davalara son
veren Danıştay 6. Dairesi'nin 13.1.1993 tarih ve 19 sayılı kararıyla kesinleşen
kararla yerinde korunması gerekli sanayi
arkeolojisi niteliği taşıyan bir kültür mirası sıfatını kazanmıştır.
1991 yılında Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Kurulu
üyeleri tarafından kültür varlığı olarak tescil edilen, 1996 yılında Danıştay
kararıyla “üstün kamu yararı” adına hukuksal olarak da koruma altına
alınan Havagazı Fabrikası tescil kararından günümüze ilgili yönetimler
tarafından korunması yeni işlevler ve yeni tasarımlarla yaşatılması gerekli
kültür varlığı olarak ele alınmamış ve kaderine terk edilmiştir.
Ankara Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Bölge
Kurulu'nun yeni üyeleri tarafından 26 Mayıs 2006 gün ve tescil kararıyla
bilime, hukuka, üstün kamu yararına aykırı şekilde kaldırılmıştır (TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Kent İzleme Merkezi
Raporu). Önceki kararlar hiçbir açıklama, araştırma yapmadan ve haklı bir
gerekçe göstermeden yok sayılmış ve adı geçen yapıların koruma zırhı kaldırılarak
yıkım kararı alınmıştır (?, 2006, Kanunsuzlukları ile Övünsünler).
Yapıların kültür varlığı olarak tescil edilmesini
gerektiren değerler, mevcut 2863 sayılı yasada bugün de
aynıdır. Danıştay kararına ve hâlâ var olan değerlere rağmen Havagazı
Fabrikası alanındaki yapılar EGO Genel Müdürlüğü tarafından bir gecede yok
edilmiştir. Daha sonra Havagazı Fabrikası arsasına Emsal 4 verilerek
yapılaşmaya açılmak istenmiştir. Mimarlar Odası Ankara Şubesi, bu imar
değişikliğini yargıya taşımıştır (?, 2016, Emlak Kulisi). Ankara'nın göbeğinde
yer alan araziye, trafik yoğunluğu dikkate alınmadan 4 emsalle yüksek yapılaşma
hakkı verilmiştir. İtiraz basında da yankı bulmuştur:
Candan, havagazı fabrikasıyla ilgili şu bilgiyi verdi: "52
bin 270 metrekarelik alanda 1928 yılında inşa edilmeye başlanan havagazı
fabrikası Cumhuriyet döneminin sanayi hamlesi olarak kuruldu. Ankara'nın
havagazı ve kok kömürü ile çalışan ilk elektrik üretim tesisi. Mimarı
WernerIssel olan yapı Alman firması tarafından yapıldı. Cumhuriyet döneminin
tanıkları arasında yer alan havagazı fabrikası tesisleri, kentin tekno-tarihsel
profilinin katmanlarından biri. Aynı zamanda türünün ayakta kalabilmiş son örneği.
Londra'nın Kings Cross Tren Garı'na komşu ve Victoria dönemi ticari
canlılığının bir simgesi olarak 3 adet gazometre benzer şekilde korunmuştur.
Bizde ise bu tür yerler korunmak yerine rant aracı olarak yok edilmeye
çalışılmakta(https://emlakkulisi.com/ankara-havagazi-fabrikasi-gokdelen-olacak/476954).
6. Görsel: Havagazı Fabrikası'nın yıkımı, 15 Haziran
2006 (Fotoğraf: Mimarlar Odası, Ankara Şb.).
Havagazı Fabrikası'nın yıkımı üzerine Koruma ve Restorasyon Uzmanları Derneği KORDER de bir basın açıklaması
yapmıştır:
Ülkemizde Atatürk’ün deyimiyle ‘çağdaş medeniyet
düzeyine’ ulaşamamış toplumsal eğitim ve kültür seviyesi, kültür mirasımızın
yeterince takdir edilmesini engellemekte, Havagazı Fabrikası gibi harap duruma
düşmüş ama değerli bir endüstri mirasının da ‘halkın seçtiği Belediye
yönetimince’ elden çıkarılmak istenmesine yol açabilmektedir. Toplumumuzun
sivil örgütlenme, uzlaşı ve kurumsal işbirliği kültürünün eksik olması da,
böyle bir yapının doğru zamanda onarılması, korunması ve değerlendirilmesine
yönelik proje uygulamalarının hayata geçmesini engellemiş, bizi bugünlere
getirmiştir. Koruma Kurulu olarak bu yaralara tuz basmak yerine, bu kültür varlığının
DOĞRU ŞEKİLDE, uzmanlarının bilimsel katkılarıyla ve hukuki-demokratik süreçler
izlenerek değerlendirilmesi için çözüm olacak kararlar üretmenizi bekliyoruz
(KORDER, 2006).
TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi'nde Maltepe
Havagazı Fabrikası'nın yıkım sürecinde açılan dava kapsamında hazırlanan
bilirkişi raporuna ilişkin de bir basın toplantısı düzenlendi. 16.06.2006
tarihli Koruma Kurulu kararıyla soğutma kulesi, vinç, havagazı deposu, raylar,
pompa istasyonu ve elektrik santrali bacalarının tescil kararının kaldırıldığı,
13.06.2006 tarihinden başlamak üzere kompleksin önemli binalarının hukuksuz bir
şekilde yıkıldığı bildirildi.
Ankara Havagazı Fabrikası'nın asbestle ilgili
yönetmeliğinin dikkate alınarak söküldüğünü ve alanın temizlendiğini dile
getiren yetkililer ise şu açıklamada bulundu: “Yıkım çalışmalarına,
Ankara Bölge İdare Mahkemesi 6. İdare Dava Dairesi’nin 27 Eylül 2017
tarihinde yürütmenin durdurulması kararını kaldırmasının ardından yeniden
başlayarak bitirdik” (Emlak Kulisi, 2017). Havagazı Fabrikanın söküm ve yıkım
çalışmaları süreci hakkında bilgi veren yetkililer, şu açıklamayı yaptı:
Asbestle ilgili çalışmalarda, sağlık ve güvenlik
önlemleri hakkında yönetmelik ve konuyla ilgili yönetmelikler hükümlerine göre
asbest söküm uzmanlarından oluşan ekip tarafından asbest söküm ve temizliğine
başladık. Asbest söküm çalışmalarımız da 2017 yılının Mayıs ayı ortasında
tamamlandı. 19 Kasım 2017 tarihinde de fabrikanın 15 noktasından Türkak
tarafından yetkili laboratuvarca numune alınarak inceleme yapıldı. 22 Kasım
2017 tarihinde laboratuvar sonuçlarının olumlu şekilde gelmesinin ardından
fabrikanın metal aksamlarının söküm ve yıkımına başladık. 26 Aralık tarihinde
de söküm, yıkım ve moloz kaldırma çalışmaları bitirilerek, uzun zamandan beri
metruk halde bulunan eski Havagazı ve Elektrik üretim fabrikasının yıkım süreci
tamamlanmış oldu (Ankara Büyükşehir Belediyesi,
2018)
Ankara Tabip Odası Yönetim Kurulu Başkanı Vedat Bulut
da süreç içerisinde Maltepe Havagazı Fabrikası'yla ilgili pek çok uyarıda
bulunduklarını belirtti. Bulut, olayın halk sağlığını tehdit eden boyutuna şu
sözlerle dikkat çekti: "Ama asbest sinsi. 10-15 yıl içinde hasta yapıyor.
Akciğer kanserine neden oluyor. 10-15 yıl içerisinde ortaya çıkacak bir şey
olduğundan kanuni zaman aşımı oluyor. O yüzden böyle bir risk alındı ve yanlış
yapıldı" (Emlak Kulisi, 2017).
Haziran 2016'da Büyükşehir Belediyesi’nin aldığı meclis
kararına göre havagazı yerleşkesinin yüksek yoğunluklu yapılaşmaya açılması
planlanıyordu. Meclis kararlarıyla yerleşkede mülkiyeti TEİAŞ ve TEDAŞ’a ait
olan 29228 ada 1 ve 2 parsellerde 2,5 emsal yükseklik serbest kentsel servis
alanı ilan edilmiştir. Bu alanlarda, büro, iş hanı, gazino, lokanta, çarşı, çok
katlı mağaza, banka, otel, sinema, tiyatro gibi sosyal kültürel tesisler;
yönetimle ilgili tesisler, özel/resmi eğitim ve sağlık ve benzeri tesisler
bölgesel ihtiyacı karşılamak üzere yapılabilmektedir. Celal Bayar Bulvarı’na
cepheli 39 bin 775 metrekarelik alan ise 4 emsal yükseklik serbest olmak üzere,
kamusal tesis alanı ilan edilmiştir. Kamu tesis alanında kamu hizmeti için
kullanılan resmi binalarla, ibadet yerleri, özel eğitim, özel sağlık tesisleri,
sinema, tiyatro, opera, müze, kütüphane, konferans salonu gibi kültürel binalar
ile gazino, düğün salonu gibi eğlence yapıları, otel, özel yurt, iş hanı, büro,
pasaj, çarşı gibi ticari yapılar, spor tesisleri, genel otopark ve buna benzeri
umuma ait binaların yapılması öngörülmektedir. Bu yoğunluğu kentin kaldırması
mümkün değildir. Bu yüksek yoğunluklu yapılaşma öneren meclis kararına açılan
dava devam etmektedir (TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Kent İzleme Merkezi).
Erken Cumhuriyet Dönemi Endüstri Mirası olarak korunması gereken Havagazı Fabrikası ve tüm
tesisleri, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi'nin ve konuyla ilgili mesleki
sivil toplum kuruluşlarının basın ve hukuk yoluyla uyarılarına ve gayretlerine rağmen
ne yazık ki arsa rantı uğruna yok edilmiştir.
İyi bir örnek: İzmir’de Tarihi
Havagazı Fabrikası
Ankara’da Havagazı Fabrikası yıkılırken
İzmir’de Tarihi Havagazı Fabrikası restore edilerek önemli bir kültür ve sanat
merkezi haline getirildi (2008).
7. Görsel: İzmir Büyükşehir Belediyesi
tarafından onarılan Havagazı Fabrikası (2008) (İzmir BŞB, 2020)
İzmir'in sembol yapılarından biri olan tarihi Havagazı
Fabrikası, İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından gerçekleştirilen restorasyon
çalışmalarıyla, kentin önemli kültür merkezlerinden biri haline getirildi.
Havagazı Fabrikası Restorasyon Projesi gereğince, 23 bin 250 metrekarelik açık
alan üzerindeki 2 bin 850 metrekarelik inşaat alanına sahip tescilli yapılar
dışındaki tüm yapılar yıkıldı, dev baca güçlendirildi (İzmir BŞB, 2020),
İzmir Havagazı Fabrikası alanındaki binalar sosyal ve
kültürel merkez olarak kullanılması için yapılan çalışmalar kapsamında
kafeterya (625 m2), idari bina (135 m2), okuma salonu
(228 m2), sanat üniteleri satış binası (303 m2), atölye
binası (227 m2), bilet satış yeri (22 m2) ve baca (46,30
m yüksekliğinde) restore edildi. Çalışma, 1 milyon 650 bin TL’lik bütçeyle
gerçekleştirdi. Çevre düzenleme çalışmaları çerçevesinde asırlık beş zeytin
ağacı dikildi, yeşil alan düzenlemeleri çeşitli ağaç ve bitkilerle
gerçekleştirildi. Alanda, 122 araçlık otopark, 1800 metrekarelik açık hava
seyir alanı (oturulabilir çim alan), meydanlar, beş süs havuzu oluşturuldu (İzmir BŞB, 2020).
Alt yapı çalışmaları sırasında alanda elde edilen
orijinal taş kaplamalar şu an kafeterya olarak kullanılan bina etrafında
değerlendirilerek eski doku yaratılmaya çalışıldı. Eskiden gaz depolama işlevi
gören gazometrenin izi, otopark alanında farklı malzeme kullanılarak gösterildi,
ayrıca sembolik olarak sergi ve atölye binalarının önünde çelik konstrüksiyon
imalatla canlandırıldı (Tarihi Havagazı Fabrikası, İzmir BŞB)
Tarihi Havagazı Fabrikası 2008 yılı Aralık ayı sonunda
hizmete açıldı. İzmir'de sanayinin gelişmesinde önemli rol oynayan yapı uzun
yıllar sonra, bu kez kültür sanat ağırlıklı bir çekim noktası olarak yeniden
kent yaşamında yerini aldı.
Sonuç
Havagazı Fabrikası, “Endüstri Mirası” olarak korunması
gerekirken çeşitli kararlar ve yasal boşluklardan yararlanılarak yıkılmıştır. Farklı
yaklaşımlar nedeni ile İzmir’de korunan Havagazı Fabrikası Ankara’da
yıkılmıştır. Ne yazık ki anı değerine, kültür varlığı değerine bakılmadan bu
tür yerlerin yıkılıp yerini arsa olarak değerlendirme düşüncesi ve yaklaşımı
pek çok kültür varlığının yok olmasına neden olmaktadır. 2863 Sayılı Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nda modern mimarlık örnekleri ve yarışmayla
elde edilmiş yapıların korunmasına ilişkin bir madde bulunmaması, aslında bu
yapıların değerinin olmamasından değil, bunların zaten telif hakları ile
korunmakta olduğu gerçeğinden kaynaklanmaktadır. Ancak kaderine terk edilen, bütün
davalara ve itirazlara rağmen yıkılan Havagazı Fabrikası, kent merkezine adını
veren Kızılay binası gibi önemli yapılar zaman içinde yok edilmiştir. Bu tür
mimari, anı, özel bir konum taşıyan yapılara ilişkin bir yasal düzenleme
gereklidir. Tescilli olmamasına rağmen, endüstri mirası niteliğindeki yapıların
korunması gereklidir. Bu yapılarla koruma alanında önemli bir yere sahip kamu
kurumu niteliğindeki yapıların yıkımı hem ekonomik açıdan hem de kent
tarihindeki yeri açısından doğru bulunmamaktadır. İzmir’deki Havagazı Fabrikası
onarılarak kültür işleviyle şehre hizmet vermekte hem de anı değeri
korunmaktadır. ABD’de Baltimor’daki tarihi Elektrik Fabrikası onarılarak Kültür Merkezi ve Kitabevi
(Barnes&Noble) olarak iç dekorasyonu ve eski teknolojinin sergilendiği
mekânlarıyla ilginç bir örnek olarak korunmaktadır. Avrupa’da, ABD’de ve dünyanın
pek çok şehrinde eski endüstri mirası korunarak Bilim ve Sanayi Müzesi olarak hizmete açılmıştır. Fransa’da yılda
yaklaşık on milyon kişinin ziyaret ettiği Paris’in ünlü Villette Parkı (Parc de la
Villette) önemli bir Bilim ve Kültür Parkı haline gelmiştir.
Öncelikle endüstri miraslarının ülke genelinde
saptanması, belgelenmesi ve koruma kurulları tarafından tescillenerek koruma
altına alınması gereklidir. Aksi takdirde ülke kalkınmasının temel taşları olan
mirasların yok olmasının önüne geçilmesi mümkün olamayacaktır.
Kaynaklar
Bir Başkentin Oluşumu: Avusturyalı, Alman ve İsviçreli Mimarların
İzleri (2010) Tarihi Elektrik ve Havagazı Fabrikası, http://www.goethe.de/ins/tr/ank/prj/urs/geb/ind/gas/trindex.htm (Erişim 16.08.2020)
Cengizkan, A. (2004) Ankara’nın
İlk Planı, 1924-25 Lörcher Planı, Kentsel
Mekân Özellikleri, 1932 Jansen Planı’na ve Bugüne Katkıları, Etki ve
Kalıntıları, Ankara: Ankara Enstitüsü Vakfı ve Arkadaş Yay.
Koruma
ve Restorasyon Uzmanları Derneği (KORDER) Basın Açıklaması (2006)
Tunçer, M. (2009) Bir Cumhuriyet Çınarı Daha Devrildi,http://blog.milliyet.com.tr/bir-cumhuriyet-cinari-daha-devrildi/Blog/?BlogNo=162088, Erişim : 16.08.2020
Tunçer, M. (2015) Maltepe Havagazı Fabrikası Yıkıldı: Bir Cumhuriyet
Çınarı Daha Devrildi, Çevresini Arayan
Ankara, Ankara: Alter Yay.
Yılmaz, U. (2015) Ankara’nın Tarihi Elektrik ve Havagazı
Fabrikası, http://umutyilmaz.com.tr/ankaranin-tarihi-elektrik-ve-havagazi-fabrikasi(Erişim: 21.07.2010).
(2006) Kanunsuzlukları ile Övünsünler, 16.06.2006, TMMOB Mimarlar
Odası, Ankara Şubesi, E Bülten Özel Sayısı http://www.mimarlarodasiankara.org/img/ebulten/ebultenbasin/ebulten.htm (Erişim: 16.08.2020).
(2010) Ankara Maltepe Havagazı
Yerleşkesi Kronolojisi; TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Kent İzleme Merkezi .http://www.mimarlarodasiankara.org/_media/9/8632.pdf(Erişim: 21.07.2010).
(2016) Ankara Havagazı Fabrikası Gökdelen Olacak!, 4 Temmuz, Kent Haberleri, https://emlakkulisi.com/ankara-havagazi-fabrikasi-gokdelen-olacak/476954.(Erişim: 21.07.2010).
(2017) Maltepe Havagazı Fabrikası'nın yıkımına ilişkin bilirkişi
raporu!,2 Ağustos,https://emlakkulisi.com/ankara-havagazi-fabrikasi-yikildi/558381.(Erişim: 21.07.2010).
(2018) Asbestli bina artık yok, Hürriyet, https://www.hurriyet.com.tr/asbestli-bina-artik-yok-40698580 (Erişim : 17.08.2020)
(2018) Havagazı Fabrikası Söküldü, Ankara Büyükşehir Belediyesi, https://www.ankara.bel.tr/haberler/havagazi-fabrikasi-sokuldu (Erişim: 21.08.2020)
(2020)
Maltepe Havagazı Fabrikası, TMMOB
Mimarlar Odası Ankara Şubesi, http://www.mimarlarodasiankara.org/index.php?Did=2434 (Erişim: 16.08.2020).
(2020) Tarihi Havagazı Fabrikası, İzmir Büyükşehir Belediyesi. https://www.izmir.bel.tr/tr/Projeler/tarihi-havagazi-fabrikasi-kultur-merkezi/1382/4(Erişim:16.08.2020).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder